Elevene klikker på sine digitale dingser så og si døgnet rundt. Vi ser dem ofte med begge hender på telefonen eller nettbrettet. De leser eller skriver; dypt konsentrert. "Hei! Er det noen hjemme?" spør vi oss. "Ungdommen nå til dags!" og Alt var nå bedre før!" er tanker som kan streife oss mens vi observerer den unge generasjonen.

Dagens unge kan vi med rette kalle den første nettgenerasjonen. De er internauter; de er meget komfortable og selvsikre internettbrukere i forhold til foreldregenerasjonen. Mulighetene er uendelige på nettet, noe de unge utnytter til det fulle. Her spiller de spill, kommuniserer, søker, opparbeider seg kunnskap, finner digitale læremidler, prøver ut nye identiteter og en hel rekke andre aktiviteter. (Brandal)
På min skole bruker elevene ofte datamaskiner når de arbeider med de ulike fagene. Nesten alt av innleveringer foregår i Fronter, her legges arbeidsplaner og ulik informasjon ut til elever, foreldre og ansatte. Vi har også i de siste årene brukt Mobilskole for å gjøre kommunikasjonen mellom skole, foreldre og elever mer effektiv og brukervennlig. Bruk av Fronter og Mobilskole gjør at vi alle har tilgang til å se, sende og motta beskjeder og dokumenter uavhengig av tid og sted.
Digitale utfordringer
Den digitale revolusjonen i vårt samfunn preger hverdagen i stor grad. For dagens unge er det en selvfølge med digitale hjelpemidler. Vi andre har i større eller mindre grad måttet venne oss til dem. Enhver som har en mobiltelefon bærer i grunnen med seg verdens største bibliotek. (Breivik)
Puggeskolens tid er forbi. I dag søker vi gjerne opp kunnskap og informasjon på internett. Skolens oppgaver dreier seg om å lære elevene til å kunne sile ut hva som er relevant og nyttig fra det som bare er "digital søppelinformasjon".
Mange lærere synes bruk av varierte digitale hjelpemidler i skolehverdagen kan være en utfordring. Kompetansen blant lærerne kunne med fordel vært bedre for å høyne kvaliteten på IKT-undervisningen. Ofte må man selv sørge for å skaffe seg kunnskap om nyvinninger og hvordan bruke dem. En del skoler kan også mangle ressurser til innkjøp og opplæring av personale. Her kan det kompenseres med at lærerne deler erfaringer med hverandre.
Man kan kjenne på at elevene bruker tiden til andre ting enn det undervisningen er lagt opp til. Det er fristende å sjekke facebook, twitter og se videosnutter på youtube. Dette er distraksjoner som i aller høyeste grad ikke er ønskelig. Lektor Ingunn Kjøl Wiig mener elever må lære seg å håndtere digitale distraksjoner. Skolen må gi dem digital dannelse. Det er viktig at læreren er en tydelig rollemodell og at elevene tilegner seg gode vaner i forhold til nettbruk. (Wiig)
For en tid tilbake hadde vi på min skole problemer med at elever brukte telefon i timene og at de ikke slo av lyden før undervisning. Vi ble da enige om at alle elevene skulle legge telefonen i en eske på kateteret ved timens start, for så å få den tilbake når det ble friminutt. Erfaringen med dette var at det tok tid før vi kunne starte timen på grunn av at noen elever vegret seg for å legge den ved læreren, andre glemte slå av lyden og noen måtte ut i korridoren for å hente sin mobil i jakken. Etter evalueringen av dette prøveprosjektet ble vi enige om å slutte å samle inn telefonene. Ved å gi elevene denne tilliten om at telefonen generelt skal være avslått i timene, så har problemet nesten forsvunnet av seg selv.
Familieterapeuten Jesper Juul legger vekt på å gi de unge tillit. Vi kan og skal ikke kontrollere de unge ned i minste detalj. Vi skal veilede, men erfaringene og valgene må de unge stå for selv. (Juul)
Wiig nevner på sin blogg at lærerne må utøve en tydelig klasseledelse for å unngå at elevene "misbruker" internett i undervisningen. Altså skal læreren være like tydelig ved bruk av digitale hjelpemidler i undervisningen som hun/han er i undervisningen uten bruk av disse.
Digitale muligheter
Mulighetene i vårt digitale univers er enorme. Min skole har en rekke muligheter til å integrere det digitale i den daglige undervisningen. Vi har blant annet et flott datarom med smartboard, prosjektorer på halvparten av klasserommene og et bra antall med bærbare datamaskiner. De fleste elevene har mobiltelefoner, og mange har nettbrett. Jeg er ikke kjent med at elevene får bruke for eksempel sin egen telefon i undervisningsøyemed i særlig stor grad. Men ett eksempel har jeg likevel tenkt å vise:
Min datter på 9 år tok dette bildet da klassen hadde temaet Land Art i fjæresteinene. Gruppevis skulle de lage kunst av det de fant i fjære. Bildene kunne for eksempel blitt brukt i en fotohistorie eller en fotomontasje som elevene kunne laget i ettertid.
Ved bruk av digitale hjelpemidler i klassene kan man gjerne gi elevene oppgaver med korte tidsfrister slik at fristelsen for å gjøre andre ting minimeres. Det gjelder å få eleven til å føle at de går glipp av noe om de ikke følger med. (Wiig)
Facebook og blogg kunne for eksempel brukes til å ha faglige diskusjoner og gi elevene muligheter til å bygge opp et nettverk der de kunne stille spørsmål og forhåpentligvis få et raskt svar. (Wiig)
Undervisningsvideoer kan være en mulighet å prøve ut i klassene. Da kan hver enkelt elev for eksempel gå tilbake i filmen om det er noe som er uklart eller noe man går glipp av. (Breivik) Imens er læreren frigjort til å veilede de som trenger det. (Wiig)
Konklusjon
På min arbeidsplass er det flere utfordringer og ikke minst muligheter til å integrere den allerede komplekse kompetansen elevene har innen digitalitet inn i undervisningen. Det gjelder å se på ungdommen og deres kunnskaper som en ressurs og ikke noe som er kjempeskummelt. Disse unge menneskene trenger gode rollemodeller og adekvat opplæring med hensyn til den digitale fremtiden. Den kommer om vi vil eller ikke. Men av og til må det være lov å la tiden få stå litt stille og nyte nuet uten å måtte klikke...
Kilder:
http://www.mobilskole.no/
http://no.wikipedia.org/wiki/Fronter
Brandal, Per Arne (2004): http://www.hivolda.no/index.php?lang=nyn&displayitem=1767&module=news
Breivik, June: Forelesning BI Nydalen 29.04.2014
Wiig, Ingunn Kjøl: http://ingunnkjolwiig.no/blogg/2014/1/25/ikt-i-skolen-hvordan-kan-lreren-fa-ikt-til-a-fungere-i-praks.html
Juul, Jesper (2012): Tenåringer i familien
Bilder:
idg.no
Ella Marie Nilsen
Linda Engen Nilsen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar